ECONOMIA. Seria MANAGEMENT Vol.12, Nr. 2 / 2009 |
pag. 3 |
Sumar |
MAPAMOND
pag. 6
|
O tara a tuturor posibilitatilor legale sau despre cultura si management in Statele Unite ale Americii Autor: Amedeo ISTOCESCU |
Rezumat Scopul acestei lucrari este de a descrie pe scurt experienta complexa care am avut-o calatorind, pentru prima data, in vara anului 2009, timp de sapte saptamani, in Statele Unite ale Americii. Fascinat dar si intrigat, am calatorit prin "tara tuturor posibilitatilor legale", admirand, observand, dar, mai presus de toate, punandu-mi o multime de intrebari naturale. Deci, in acest jurnal de calatorie "fabricat in Statele Unite ale Americii", am intentia de a lansa aceste intrebari care au rasarit in mintea mea in aceasta lume aproape perfecta, intrebari care au atat raspunsuri simple intr-o cultura complexa si un management modern, cat si raspunsuri speciale asa cum este natiunea care le include. JEL Classification: Z10, Z19, O51 Cuvinte-cheie: reguli si principii, libertate personala, calatorii, calatorii culturale, cultura complexa, management modern, Statele Unite ale Americii. |
|
MANAGEMENT
pag. 14 |
Teste de cauzalitate intre dezvoltarea pietei de capital si cresterea economica in Uniunea Monetara a Africii de Vest Autor: Maman Tachiwou ABOUDOU |
Rezumat Aceasta lucrare analizeaza relatia de cauzalitate intre dezvoltarea bursei de valori si cresterea economica a Uniunii Monetare a Africii de Vest in ultimul deceniu. Prin aplicarea tehnicilor bazate pe teste unit-root si pe testul Granger de non-cauzalitate pe termen lung propus de Toda si yamamoto (1995), sunt testate relatiile de cauzalitate intre rata reala de crestere a PIB si doi indici ai dezvoltarii bursei de valori. Rezultatele sunt in concordanta cu ipoteza ca oferta financiara este conducatoare, in sensul ca exista flux puternic de cauzalitate de la dezvoltarea bursei de valori la cresterea economica. De asemenea este observata o relatie de cauzalitate unidirectionala intre rata reala de capitalizare a piatei si cresterea economica. JEL Classification: G28, G32, E2, O55 Cuvinte-cheie: dezvoltarea bursei de valori; cresterea economica; testul Toda si yamamoto de cauzalitate; Uniunea Monetara a Africii de Vest. |
|
pag. 28 |
Efectele migratiei si a fertilitatii asupra structurii pe varste si sexe in statul Lagos, Nigeria Autor: Esther Ugomma EJEKWUMADU, Ignatius Ani MADU, Chukwuedozie Kelechukwu AJAERO |
Rezumat Acest studiu a fost efectuat pentru a evalua influenta fertilitatii si migratiei asupra structurii pe varste si sexe a populatiei din statul Lagos, Nigeria. Respondentii, carora li s-au dat chestionare de completat cu date referitoare la fertilitatea si tendintele migratiei in zona de studiu, au fost selectati aleator. Utilizand analiza corelatiilor partiale si analiza de regresie multipla am determinat influenta migratiei si a fertilitatii asupra structurii pe varste a populatiei. Efectele combinate ale corelatiilor partiale ale fertilitatii si migratiei au fost de 0,66 (asupra sexului masculin) si de 0,79 (asupra sexului feminin). Analiza de regresie arata o influenta a fertilitatii de 9,6 si 11,7 pentru barbati si respectiv femei, care depaseste cu mult influenta migratiei de 6,4 si 1,5 pentru barbati si respectiv femei, asuppra structurii pe varste si sexe. De asemenea, constanta de baza a fost de -5,1 pentru femei si -3,2 pentru barbati, adica o schimbare minima a varstei populatiei de sex masculin si de sex feminin care ar avea loc inainte ca influentele fertilitatii si a migratiei sa devina vizibile. in final, sunt subliniate implicatiile socio-economice ale structurii pe varste si sexe. JEL Classification: J13, O15, R11, R23 Cuvinte-cheie: structura populatiei pe varste si sexe; fertilitate; impact; statul Lagos; migratie; Nigeria. |
|
pag. 39 |
O evaluare a parteneriatului intre invatamantul vocational si tehnic si partile interesate in dezvoltarea IMM-urilor din Etiopia Autor: Killian MUNZWA, Tendayi GONDO, Augustine TIRIVANGANA |
Rezumat Aceasta lucrare analizeaza Educatia si Formarea Tehnica, Vocationala din Etiopia (TVET) in termenii politicilor, strategiilor, curriculum-ului, implementarii, practicii si provocarilor cu care se confrunta pe teren atat programul TVET cat si natiunea, in obtinerea de competente necesare industriei si dezvoltarii capitalului uman in general, asa cum s-a enuntat in obiectivele Programului de Dezvoltare a Sectorului Educatiei III, (Ministry of Education, 2005). in acest sens, in lucrare se discuta abilitatile necesare industriei fata de capacitatea institutiilor de invatamant superior de a satisface aceste nevoi. in acest context, este controlata oportunitatea curriculum-ului si punerea sa in aplicare in raport cu obiectivele TVET (Ministry of Education, 2008). in plus, sunt examinate politicile guvernamentale si strategiile de identificare si selectare a candidatilor corespunzatori pentru programul TVET si atragerea partilor interesate. in aceasta evaluare sunt studiate problemele de colaborare cu partile interesate in furnizarea resurselor si facilitatilor de formare, in special cerintele de finantare si de resurse umane in raport cu nivelurile de personal si aptitudinile tehnice necesare, a echipamentelor de sustinere si alte resurse. De asemenea sunt examinate politicile si structurile organizatorice pentru identificarea, mobilizarea si distribuirea acestor resurse. in acest scop sunt, de asemenea, revizuite orice oportunitati care pot exista pentru pastrarea si perfectionarea profesionala a absolventilor invatamantului vocational si tehnic angajat deja in industrie. Un aspect important al acestei evaluari este de a identifica si de a intelege tipul de relatii si parteneriate care exista intre colegiile TVET si industrie si, de asemenea, intre diferite colegii si guvern. O evaluare similara se face in ceea ce priveste punerea in aplicare a curriculum-ului, practica si serviciul oferit. JEL Classification: I21, I22, N47 Cuvinte-cheie: educatie tehnica vocationala, curriculum, implementare, parteneriat. |
|
pag. 57 |
Practicand guvernarea: capcane si posibilitati - un studiu despre Bangladesh Autor:Khan Rubayet RAHAMAN , Zakir HOSSAIN, Ashiq-ur RAHMAN, Mohammed Shariful ISLAM |
Rezumat Guvernarea este modul in care guvernul unui stat realizeaza activitati de dezvoltare pentru populatia statului. Prin urmare, este domeniul conflictelor intre politica de stat si organismele guvernamentale care pot avea ca rezultat o calitate slaba a guvernarii: abuz al statului de drept, discriminare birocratica, coruptie, saracie, inegalitate, nivel scazut de dezvoltare a resurselor umane, nivel scazut al venitului pe cap de locuitor, slaba utilizare a resurselor tarii etc. Motivul conflictelor este proasta guvernare vis-ŕ-vis de rezultatul unei proaste guvernari, si anume, deoarece exista conflict, exista proasta guvernare si in acelasi timp, cat exista proasta guvernare, exista conflict. Pe de alta parte, prin interdependentele dintre politica de stat si organismele guvernamentale se poate asigura o buna guvernare: participativa, orientata spre consens, transparenta si responsabila, echitabila si eficienta etc. Natunile in curs de dezvoltare, precum Bangladesh, au nevoie in tarile lor de o buna guvernare pentru promovarea indicatorilor de dezvoltare: "mobilizarea resurselor tarii", cresterea PIB-ului, cresterea venitului pe cap de locuitor, imbunatatirea calitatii indicilor socio-economici ai populatiei etc. Rezultatele majore ale acestei lucrari se refera la "guvernare buna pentru o dezvoltare durabila". Aceasta lucrare abordeaza probleme de performanta istorica a exercitiului de guvernare, obstacolele din calea spre o buna guvernare si agendele de reformare care apar in studiile din trecut. Autorii incheie prin a explica de ce si cum o buna guvernare este esentiala in Bangladesh pentru o dezvoltare durabila. JEL Classification: R38 Cuvinte-cheie: guvernanta, capcane, posibilitati, Bangladesh. |
|
pag.73 |
Caracteristici antreprenoriale ale dezvoltatorilor de locuinte indigene: cazul Malaesiei Autor: Mastura JAAFAR, Abdul Rashid ABDUL AZIZ, Roslinda ALI |
Rezumat Din timpul erei de colonizare, imigrantii din China continentala (si acum, urmasii lor) domina industria de locuinte din Malaezia. Etica antreprenoriala inalta a acestora a stimulat de la inceput investitiile riscante in toate sectoarele economice pentru a deveni dominante in afaceri. Pentru a spori participarea antreprenorilor indigeni in activitatile economice, Malaezia a practicat din 1970, o versiune proprie a politicii afirmative, care este cunoscuta ca Politica Nationala Economica (NEP). Spre deosebire de alte sectoare economice, cum ar fi industria de constructii, industria prelucratoare si sectorul agricol, guvernul nu a furnizat asistenta speciala (altele decat acelea care sunt generice in natura) pentru ca populatia indigena sa patrunda si sa prospere in dezvoltarea de locuinte. Ca urmare, participarea lor in acest sector este remarcabila prin absenta lor. A fost efectuat un studiu pentru a analiza implicarea dezvoltatorilor indigeni de locuinte in industria locuintelor. Datele au fost colectate prin intermediul unor chestionare postale, urmata de interviuri fata-in-fata. Sunt prezentate discutii privind analiza datelor impreuna cu constatarile interviurilor. JEL Classification: R31, L26, C83 Cuvinte-cheie: dezvoltator indigen de locuinte, industria de locuinte, caracteristici antreprenoriale. |
|
pag.92 |
Repere metodologice pentru evaluarea diagnostic - instrument al reformei in training Autor: Rodica MOLDOVEANU |
Rezumat Adultii sunt nevoiti s isi schimbe locul de munc dintr-un sector economic in altul, in diverse localitati, odata cu schimbarea cerintelor privind viata si pregtirea profesional. in acest sens nu poate fi neglijat importanta recunoasterii cunostintelor, deprinderilor si competentelor individuale ca baz pentru traininguri si programe de dezvoltare ulterioare (PLAR). Complementar, ca standarde generice pentru cele mai bune practici PLAR, este nevoie sa fie folosite repere / etaloane acceptate, precum activitti, aptitudini, cunostinte, care s vina in sprijinul procesului de evaluare a competentelor. JEL Classification: D83, J24 Cuvinte-cheie: evaluare, repere, etaloane, competente, PLAR, training, reforma. |
|
pag. 98 |
Examinarea unui instrument important de management al transportului urban: modelarea subzonala Autor: Xueming CHEN, ying CHEN |
Rezumat in prezent, modelele subzonale personalizate au fost folosite pe scara larga in planificarea transportului local pe intreg teritoriul Statelor Unite. Cele mai importante puncte forte ale unui model subzonal se afla in rezultatele sale de modelare mai detaliate si precise, care raspund mai bine cerintelor de planificare locala. in plus, un model subzonal poate reduce substantial dimensiunea bazei de date si timpul de executie al modelului. in ciuda acestor avantaje, modelele subzonale sunt destul de slabe in mentinerea coerentei cu un model regional, in modelarea proiectelor de tranzit, a masurilor de crestere inteligenta, a conformitatii calitatii aerului, precum si in alte domenii. Exista atat oportunitati, cat si amenintari pentru modelarea subzonala. in afara de examinarea modelelor subzonale, aceasta lucrare introduce procesul decizional in alegerea unei abordari corespunzatoare de modelare subzonala (prin ferestre versus prin focalizare), precum si a pachetului de programe. Acest studiu ajunge la concluzia ca modelarea subzonala va deveni mai populara in viitor. Mai multe aplicatii GIS, sondaje de calatorie, modelarea tranzitului, utilizarea software-ului de microsimulare, precum si alte imbunatatiri de modelare sunt de asteptate sa fie incorporate in procesul de modelare subzonala. JEL Classification: R48, L86, L92 Cuvinte-cheie: model subzonal, model regional, analiza SWOT, evaluare software. |
|
pag. 114 |
Abordari statistice ale creditului si ratingului bancar in economia nationala Autor: Ion PaRTACHI, Lilian HANCU, Stella ENACHI |
Rezumat Aparitia creditului este strans legata de cea a bancilor comerciale, mobilizarea disponibilitatilor monetare de pe piata si plasarea lor eficienta catre solicitantii de fonduri se realizeaza prin intermediul creditarii. Acordarea unui credit poate fi in general descrisa ca fiind procesul prin care o anumita valoare este imprumutata unui potential debitor care desfasoara o anumita activitate, acceptindu-se un risc financiar asupra posibilitatii ca acea entitate/persoana sa nu fie capabila in viitor sa-si achite obligatiile. JEL Classification: E51, G21, G24, y10 Cuvinte-cheie: credite bancare, evolutie, reiting, raportului credite/depozite,ponderea creditelor. |
|
pag. 122
|
Scurt istoric al teoriilor privind calitatea in servicii Autor: Delia POPESCU, Andreea MARIN-PANTELESCU |
Rezumat Cu totii am putut observa cat de mult a crescut importanta calitatii in viata oricarui cumparator atat in cazul unui produs, cat si a unui serviciu. Termenul de calitate provine din latinescul „qualis'', care inseamna „fel de a fi'' si a fost utilizat inca din antichitate de catre filozofii timpului, Cicero si Aristotel (Stanciu, 2005). Primul standard legat de controlul calitatii apare in 1935 si se numeste ''Aplicarea metodelor statistice la standardizarea industriala si controlul calitatii industriale''. Dupa al Doilea Razboi Mondial, calitatea este abordata din ce in ce mai mult ca o functie manageriala, iar din anul 1960 Japonia alege luna noiembrie ca fiind luna nationala a calitatii, mai tarziu putin ea transformandu-se in luna mondiala a calitatii. Anul 1986 este cel in care apare primul standard international ISO 8402, legat de terminologia din domeniul calitatii. Un alt an important este si 1988 deoarece in Statele Unite ale Americii este acordat pentru prima data Premiul National pentru Calitate ''Malcom Baldrige'' firmei Motorola datorita performantelor obtinute in domeniul calitatii. Ajungand in zilele noastre cand exigentele cumparatorilor si ale societatii sunt din ce in ce mai mari si concurenta este din ce in ce mai stransa, se poate observa foarte usor: calitatea a ajuns sa fie ''instrumentul strategic al managementului global al oricarei intreprinderi'' deoarece ea este cea care poate sa mentina clientii fideli si in acelasi timp sa atraga noi cumparatori pentru produsele sau serviciile oferite de orice firma. JEL Classification: N01 Cuvinte-cheie: calitate, servicii, standard, strategie. |
|
pag. 133 |
Evaluarea si autoevaluarea managerului de proiect Autor: Ion VASILESCU |
Rezumat Activitatile de pregatire si derulare a proiectelor se desfasoara intr-un mediu dur si ostil, fapt ce impune, managerului de proiect inainte de a se implica in activitatile specifice proceselor investitionale si de productie, o autoevaluare/evaluare. in lucrare se prezinta o serie de criterii ce trebuie avute in vedere cum ar fi: gradul de sanatate si puterea de munca, obligatiile sociale fata de familie (parinti, copii, rude etc.), gradul de pregatire in domeniul afacerii vizate, eficienta in activitatile practicate, incisivitate si initiative avute in trecut, capacitatea de a planifica o actiune, de a o conduce si de a lua decizii, gradul de flexibilitate in actiune, de adaptare la situatii nou aparute, gradul de perseverenta si de abordare complexa a afacerii, capacitatea de a respecta principiile eticii in afaceri. JEL Classification: L83, O22, O32 Cuvinte-cheie: manager de proiect, etica, concurenta, eficienta, competitie, obiective, preturi. |
|
pag. 139 |
Risc si incertitudine in managementul inovational Autor: Ana COTELNIC |
Rezumat Firmele se confrunta cu o serie de probleme majore in recunoasterea potentialului unei inovatii. Aceste bariere pot fi o problema reala pentru organizatii. Cu toate acestea, managerii trebuie sa le invinga pentru a produce inovatii care se pot dovedi vitale pe termen lung pentru supravietuirea intreprinderilor lor. Scopul nostru in acest articol este de a explora aceste incertitudini. JEL Classification: D81, O31, O32 Cuvinte-cheie: managementul inovatiei, riscul de inovare, incertitudine. |
|
pag. 145 |
Rolul transferului de tehnologie in societatile cu economie bazata pe cunoastere Autor: Daniela HiNCU, Corina FRASINEANU, Ioan FRASINEANU |
Rezumat Economia bazata pe cunoastere foloseste intens inovatia. A introduce o inovatie presupune dobandirea unei noi tehnologii, utilizand tehnica transferului de tehnologie. Articolul abordeaza problemele si momentul optim de transfer al unei tehnologii emergente. JEL Classification: O14 Cuvinte-cheie: economia bazata pe cunoastere, inovatie, transfer de tehnologie, tehnologie emergenta. |
|
pag. 154 |
Globalizarea: o usa deschisa pentru economia cunoasterii Autor: Andreea MARIN-PANTELESCU, Gabriela TIGU, Olimpia STATE |
Rezumat Globalizarea economica reprezinta o dezvoltare a pietelor si o expansiune a legaturilor globale. Extinderea liberalizarii circulatiei internationale a marfurilor, serviciilor, capitalurilor, persoanelor, drepturilor de proprietate intelectuala, a cunostintelor tehnice si tehnologice reprezinta un lucru vital pentru procesul de globalizare. Fenomenul reprezinta in sine diminuarea treptata a obstacolelor din calea miscarii internationale a factorilor de productie. Societatea bazata pe cunoastere este din ce in ce mai cunoscuta si isi dovedeste eficienta. Daca in mod traditional, comunitatile conservatoare, care nu sunt deschise la schimbare, inca exista astazi, ele sunt cazuri izolate care in final vor fi transformate de acest val al informaticii, care a devenit indispensabil pentru orice dezvoltare si utilizare eficienta a resurselor. Avand in vedere aceste considerente, lucrarea doreste sa argumenteze faptul ca globalizarea poate fi vazuta ca fiind o usa deschisa pentru societatea cunoasterii. JEL Classification: A11, A13, D83 Cuvinte-cheie: globalizare, societatea cunoasterii, organizatii multinationale. |
|
pag. 162 |
Principiile Lean aplicate in dezvoltarea de software - evitarea pierderilor Autor: Ionel NAFTANAILA, Paul BRUDARU |
Rezumat in conditiile economice actuale, o serie intreaga de organizatii incearca sa continue trendul de adoptie a unor procese mai performante de dezvoltare a programelor informatice, pentru a beneficia de numeroasele beneficii oferite de aceste procese. Potentialele beneficii includ o mai buna rata de recuperare a investitiei, o calitate mai ridicata a programelor informatice, sau o mai buna satisfactie a clientilor. Totusi, pana la momentul actual exista o serie limitata de cercetari care sa ghideze organizatiile in adoptarea practicilor moderne de dezvoltare de software, in special atunci cand este vorba despre teoria si principiile Lean. Pentru a remedia aceasta stare de lucruri, lucrarea de fata identifica si structureaza principalele pierderi (eng. waste sau muda in terminologia Lean) din dezvoltarea de software, intr-o incercare de a aduce in atentia cercetatorilor si practicienilor metodologia de dezvoltare de software Lean, bazata pe practici bine stabilite si fundamentate, cum ar fi Lean Manufacturing sau Toyota Production System. JEL Classification: M15 Cuvinte-cheie: Lean, dezvoltare software, metodologii agile. |
|
pag. 171 |
Solutii GIS si de date pentru analiza avansata a afacerii Autor: Carmen RADUT |
Rezumat GIS - Business Analyst este o suita de Sisteme informatice geografice, diferite instrumente, wizard-uri si baze de date oferind profesionistilor din domeniul afacerilor o solutie completa pentru evaluarea site-ului, profilul clientului selectat, analize de piata ale zonei de comert. Realizarea de rapoarte simple, de cartografiere a rezultatelor, precum si furnizarea de modele de probabilitate complexe sunt doar cateva dintre capabilitatile GIS - Business Analyst intr-o singura solutie accesibila desktop. Datele statistice si analizele produse de GIS - Business Analyst pot fi partajate intre departamente, reducand redundanta datelor, accelerarea analizei rezultatelor si cresterea eficientei angajatilor. GIS Business Analyst este prima suita de instrumente folosite pentru deblocarea informatiilor geografice si demografice, stilul consumatorilor, precum si datele afacerii. Acesta ajuta la luarea deciziei in conducerea afacerii, cum ar fi: analiza cotei de piata si concurenta, determinand o noua expansiune sau o reducere a site-ul, si un nou grup tinta de clienti. Capacitatea de a analiza si vizualiza componenta geografica din informatiile afacerii dezvaluie tendinte, modele, si oportunitati ascunse in datele tabelare. Prin combinarea de informatii, cum ar fi datele despre vanzari, informatiile despre clienti si locatiile concurentei, cu date geografice, cum ar fi datele demografice, teritoriile sau locatiile magazinelor, GIS Business Analyst ajuta la intelegerea pietei, a clientilor si concurentei. Sistemul Business Intelligence aduce in acelasi plan sistemele informatice geografice, tools-urile de analiza a pietei, precum si datele demografice oferind o modalitate puternica de a concura cu strategiile de afaceri actuale. JEL Classification: L10, L20, L86 Cuvinte-cheie: Sisteme informatice geografice, analiza afacerii. |
|
pag. 181 |
Implicatii ale metodologiei lantului critic in proiecte de automatizare flexibila a proceselor de afaceri in organizatiile economice Autor: Paul BRUDARU, Ionel NAFTANAILA |
Rezumat Proiectele de automatizare flexibila a proceselor de intreprindere presupun utilizarea unor metode si tehnologii specifice managementului proceselor de afaceri (BPM) ce au drept obiectiv cresterea gradului de agilitate a intreprinderilor in realizarea modificarii proceselor la schimbarile de mediu. Proiectele de tip BPM sunt un mix intre proiecte de imbunatatire de procese si dezvoltare de software ceea ce presupune o complexitate ridicata in managementul acestora. Realizarea cu succes a acestor proiecte presupune depasirea unor probleme inerente si anume intarzierile activitatilor din proiecte, concurenta sarcinilor, lipsa de focalizare ce nu pot fi rezolvate cu solutiile traditionale de management de proiect. O abordare care tine cont de dificultatile proiectelor de tip BPM este metodologia lantului critic. Utilizarea metodei lantului critic ofera baza metodologica necesara pentru finalizarea cu succes a proiectelor de tip BPM. JEL Classification: M15, L20 Cuvinte-cheie: lantul critic, management de proiect, proces de afaceri, BPM, imbunatatirea proceselor. |
|
pag. 188
|
Problematica actuala a managementului investitiilor IT&C Autor: Camelia Elena CIOLAC |
Rezumat Lucrarea isi propune sa prezinte problematica actuala a managementului investitiilor in IT. Sunt analizate aspecte referitoare la evaluarea investitiilor IT, relatia de determinare intre contextul afacerii si investitiile IT. De asemenea este analizat impactul factorului timp asupra investitiilor in IT precum si cauzele ce au condus la esecul anumitor proiecte IT. Este realizata o sinteza a punctelor de vedere din literatura de specialitate referitoare la Paradoxul investitiilor in IT. Sunt coroborate metode de evaluare a investitiilor in IT, cu analiza posibilitatii utilizarii practice a acestora. Rezultatele cercetarii sunt prezentate atat din perspectiva economica, cat si din perspectiva tehnica. JEL Classification:M15, O33 Cuvinte-cheie: management, investitii IT, metrici, decizie de investitie. |
|
pag. 205 |
Falimentul - consecinta unui management bancar defectuos Autor: Imola DRIGA, Dorina NITA |
Rezumat Esecul unei banci este rezultatul unui management bancar defectuos, ducand banca in stare de faliment, ceea ce inseamna ca banca insolvabila va fi inchisa de catre autoritatea bancara. in general, sectorul bancar este privit ca fiind mai vulnerabile la efectul de contagiune decat alte sectoare deoarece sunt considerate ca fiind mult mai sensibile la esecuri. Astfel, lucrarea abordeaza problematica falimentului bancar, ca o consecinta extrema a aparitiei si realizarii riscurilor in activitatea bancara, determinand intrarea bancii in incapacitate de plata. Lucrarea prezinta cauzele si consecintele falimentului bancar si realizeaza o analiza a situatiei falimentelor din sistemul bancar romanesc care s-a confruntat cu o serie de falimente incepand cu anul 1994, implicand o serie de institutii financiare. JEL Classification: G21, G14, E58, F34 Cuvinte-cheie: riscul de insolvabilitate, falimentul bancar, riscul sistemic, reglementari bancare. |
|
pag. 223 |
Standardele ocupationale. Perspectiva utilizatorului din sectorul bancar Autor: Andreea VOINEA, Rodica MOLDOVEANU |
Rezumat in contextul dezvoltarii rapide a pietei bancare in Romania, Banca Comercial Roman a realizat un proiect de implementare a conceptului de standard ocupational. Desi proiectul a fost un succes, etapele de transformare prin care a trecut BCR determinate de privatizarea cu BERD si IFC au dus la intreruperea procesului de evaluare a competentelor si asigurare a trainingului angajatilor bancii bazat pe standarde ocupationale. Articolul prezinta experienta BCR in acest sens, inclusiv „lectii invatate'', care se pot constitui in puncte de referinta, in masura in care exista interes pentru demararea unor initiative similare. JEL Classification: D83, J24 Cuvinte-cheie: standard ocupational, evaluare, competenta, educatie, pregatire. |
|
pag. 232 |
Recesiunea - O problema pentru organizatii Autor: DanielGEORGESCU |
Rezumat Realitatea este aceea ca in toate organizatiile, directorii si consiliul de administratie sunt in pozitia cu cea mai mare influenta si responsabilitatea lor primara este leadershipul. Astfel, avand in vedere consecintele unei recesiuni cu care ne confruntam in prezent, nu este momentul ca directorii sa abdice de la responsabilitatile lor - este timpul pentru guvernarea leadershipului. Directorii si consiliul de conducere trebuie sa gandeasca si sa reactioneze intr-un mod strategic. Articolul prezinta o matrice de pozitonare a directorului general in perioada de criza similara cu matricea de pozitionare a afacerilor denumita matricea „BCG'', iar in final este prezentat un set de intrebari esentiale care ajuta consiliul de administratie in construirea noilor strategii. JEL Classification: L10, L20, M10 Cuvinte-cheie: recesiune, management, strategie, leadership. |
|
pag. 239 |
Importanta planificarii relatiilor publice in comunicarea turistica Autor: Maria Carmenl IORDACHE |
Rezumat Realizarea unei comunicari eficiente la nivelul pietelor turistice presupune dezvoltarea si functionarea eficienta a unui sistem de comunicare, respectiv proiectarea si implementarea unei structuri adecvate a activitatii de comunicare. Organizatia turistica trebuie sa dispuna de o strategie de comunicare adaptata misiunii activitatii de comunicare, obiectivelor globale urmarite, tintelor de comunicare vizate, mediilor de comunicare utilizate si continutului mesajelor transmise si, nu in ultimul rand, resurselor alocate pentru implementarea demersurilor comunicationale realizate. Pentru a atrage consumatorii de pe o piata extrem de competitiva, exista o serie de instrumente de management - marketing, unul dintre acestea fiind relatiile publice, cu rol in construirea unei imagini pozitive a unei organizatii turistice, si implicit a produselor si serviciilor sale. JEL Classification:L83, M21, M31 Cuvinte-cheie: comunicare in turism, relatii publice, planificare PR. |
|
pag. 249 |
Instrumente adaptate pentru evaluarea eficientei implementarii sistemelor de management al cunostintelor Autor: Dana Adriana LUPSA-TATARU |
Rezumat Prezenta lucrare vizeaza prezentarea rezultatelor unei cercetari stiintifice bazata pe aplicarea modelului DeLone si McLean, pentru evaluarea eficientei implementarii unui sistem de management al cunostintelor la nivelul unei universitati din Romania. Modelul a fost operationalizat potrivit sugestiilor autorilor acestuia si a fost adaptat realitatilor institutiilor de invatamant superior. JEL Classification:D83, I23, M15 Cuvinte-cheie: comunicare in turism, relatii publice, planificare PR. |
|
pag. 260 |
Despre performanta si evaluarea performantelor angajatilor Autor: Irinel MARIN |
Rezumat Obiectivul acestei cercetari il reprezinta importanta semnificatiei pe care o are performanta si implicit evaluarea performantelor angajatilor in cadrul oricarei companii. Performanta poate fi vazuta ca fiind in relatie cu efortul facut de angajati, abilitatile lor, sarcinile lor de lucru, locul sau rolul acestora in cadrul organizatiilor. Performanta se refera la contributia pe care angajatii o au la indeplinirea obiectivelor organizationale, in timp ce evaluarea performantelor este o activitate care este determinata de performantele responsabilitatile si obligatiile angajatilor. Evaluarea performantelor este o cerinta a fiecarei companii deoarece aceasta reprezinta un proces motivational si de dezvoltare a angajatilor fiecarei companii. JEL Classification:M12 Cuvinte-cheie: performanta, evaluarea performantelor, abilitatile angajatilor,sarcini de lucru, obiective organizationale, proces motivational. |
|
pag. 273 |
Aspecte privind politicile si deciziile strategice in principalele domenii ale activitatii intreprinderii Autor: Florica BADEA,Cosmin DOBRIN |
Rezumat Pentru atingerea obiectivelor stabilite din strategia generala, intreprinderile trebuie sa-si adapteze politicile si deciziile la conditiile concrete in care evolueaza. Adoptarea unui astfel de ansamblu de instrumente, nu este deloc un demers lejer, pentru ca in permanenta trebuie sa se tina seama de interdependentele si influentele reciproce a numerosi factori, din mediul economic al intreprinderii. Lucrarea se doreste a fi o trecere in revista, a principalelor probleme cu care se confrunta intreprinderile in etapa actuala, in procesul de adoptare a politicilor si deciziilor strategice, in principalele domenii ale activitatii acestora. JEL Classification:L15, L16, L25 Cuvinte-cheie: strategie, politica, decizie, capacitate, flexibilitate. |
|
pag. 284 |
Indicatorii sistemului de sanatate, element important al analizei sistemice SWOT in acest domeniu Autor: Claudiu CICEA, Cristian BUSU |
Rezumat Complexitatea sistemului de indicatori deriva din insasi complexitatea conceptului de sanatatea asa cum este el definit de Organizatia Mondiala a Sanatatii, potrivit careia „Sanatatea este acea stare de bine: fizic, mintal, social si nu consta numai in absenta bolii sau a infirmitati". Sistemul de indicatori trebuie sa vizeze atat aspecte legate de finantarea serviciilor de sanatate, dotarea tehnica, resursele umane din sectorul sanitar, calitatea serviciilor medicale aspecte care influenteaza starea de sanatate, dar si efectele pe termen scurt si lung ale activitatii in acest domeniu. Lucrarea analizeaza principalii indicatori ce caracterizeaza sistemul de sanatate din Romania, in scopul identificari potentialelor puncte forte si slabe ale acestuia. JEL Classification:I10, I18, I19 Cuvinte-cheie: sistem de sanatate, indicatori, eficienta, competitivitate. |
|