STRATEGIA DE DEZVOLTARE
A CENTRULUI DE CERCETARE
"MANAGEMENTUL AFACERILOR PRIN PROIECTE"
1. INTRODUCERE
Strategia de dezvoltare a Centrului de Cercetare "Managementul
Afacerilor prin Proiecte" este un proces continuu şi sistematic,
integrat ]n sistemul de învățământ superior, direcţionat pe studierea
fenomenelor economice specifice realităţilor contemporane dupa
integrarea europeană.
Cercetarea ştiinţifică în acest domeniu va pune la dispoziţia celor
interesaţi monografii, studii, lucrări de cercetare, evaluări, analize
şi prognoze necesare formării personalului performant din domeniile
economice.
2. PRINCIPII GENERALE
Strategia de dezvoltare a Centrului de Cercetare "Managementul
Afacerilor prin Proiecte" se axează pe sprijinirea şi amplificarea
procesului de cercetare ştiinţifică în contextul acutizării problemelor
economice globale şi are ca suport urmatoarele principii generale:
·
principiul unităţii;
·
principiul continuităţii;
·
principiul integralităţii;
·
principiul diversităţii;
·
pricipiul valorii;
·
principiul interdisciplinarităţii;
·
principiul cooperarii şi interoperatibilităţii;
·
principiul eficientei
Aceste principii generale conferă strategiei activităţii de cercetare
ştiinţifică amploare şi coerenţă, fluiditate şi unitate, deschidere spre
toate orizonturile, capacitate de analiză şi sinteză, de exprimare,
conexiune şi predicţie. Ele dau universalitate şi calitate actului de
cercetare ştiinţifica, pe care-l pun în conexiune directă cu activitatea
de structurare economică și cu efortul de definire a noilor coordonate
ale economiei româneşti.
3. PRINCIPII SPECIFICE
Principiile specifice se situeaza la confluenţa dintre procesul de
învăţământ şi cerinţa de investigare, explorare, înţelegere şi aplicare
a complexelor determinări conceptuale, teoretice şi practice ale noului
mediu economic care se exprimă în procesele de globalizare prin
parteneriate şi prin participarea activă a Centrului de Cercetare "Managementul
Afacerilor prin Proiecte" la efortul de cercetare al întregului mediu
academic - universitar. Strategia de dezvoltare a Centrului de cercetare
"Managementul Afacerilor prin Proiecte" evidenţiază următoarele
principii specifice:
a.
Principiul actualizării conexiunilor. Acest principiul se exprimă atât
prin contribuţia substanţială a cercetării ştiinţifice din cadrul
Centrului de Cercetare "Managementul Afacerilor prin Proiecte" la
redefinirea conceptelor economice, cât şi prin actualizarea continuă a
programelor şi temelor din procesul de învăţământ;
b.
Principiul dezbaterii ştiinţifice permanente. Centrul de Cercetare "Managementul
Afacerilor prin Proiecte", organizat ca centru universitar de cercetare,
planifică şi desfăşoară sesiuni de comunicări ştiinţifice internaţionale
(în acest sens, putem preciza că cea mai importantă manifestare
ştiinţifică desfăşurată sub egida centrului este simpozionul
Internaţional "Investiţiile şi Relansarea Economică", ajuns la ediţia a
X-a). Concomitent, centrul stimulează participarea cadrelor didactice şi
a studenţilor la manifestări similare organizate în ţară şi în
străinătate;
c.
Principiul diseminării
rezultatelor. Centrul de cercetare, începând cu anul universitar 2008 -
2009 şi-a asumat responsabilitatea editării revistei "ECONOMIA - SERIA
MANAGEMENT" (cotată în categoria B+ de către C.N.C.S.I.S.).
Totodata, membrii echipei de cercetare sunt antrenaţi într-o susţinută
activitate editorială şi publicistică. Incepand cu anul 2017, revista si-a schimbat denumirea, devenind "MANEGEMENT AND ECONOMICS REVIEW" (http://mer.ase.ro/)
d.
Principiul sinergiei cercetare ştiinţifica - învăţământ economic.
Strategia de dezvoltare a Centrului de Cercetare "Managementul
Afacerilor prin Proiecte" susţine şi promovează, prin forme specifice,
unitatea în dinamica dintre activitatea de învăţământ şi cea de
cercetare, în sensul ca procesul propriu de învăţământ va fi
beneficiarul direct al produselor cercetării, iar cercetarea din cadrul
centrului va răspunde cu prioritate cererii de produse ştiinţifice a
activităţii de învăţământ.
f.
Principiul accesibilitatii. în perioada scursă de la înfiinţare (2003)
dar şi în perioada care urmează, membrii colectivului de cercetare se
vor preocupa de cresterea gradului de accesibilitate a produselor
cercetarii, cel putin prin urmatoarele modalitati:
·
imbunatatirea activităţii editoriale şi publicistice;
·
folosirea corespunzatoare a paginii de internet;
·
extinderea formelor de schimb de informatii cu cat mai multe centre de
cercetare ştiinţifica.
g.
Principiul cooperarii nationale şi internationale in domeniul cercetarii
ştiinţifice şi al învăţământului superior economic. în vederea
dezvoltării activităţii în cadrul Centrului de cercetare "Managementul
Afacerilor prin Proiecte" se vor intensifica activităţile specifice în
direcţia racordării la structurile şi activităţile naţionale şi
internaţionale, îndeosebi la cele specifice Uniunii Europene. Se va
urmări, astfel, ca centrul să-şi aprofundeze integrarea într-o conexiune
naţională şi internaţională, să-şi consolideze formele de activitate în
consorţiu, deoarece mediul economic se exprimă tot mai mult în baza unor
determinări regionale şi internaţionale.
h.
Principiul competenţei şi competiţiei. Prin activitatea de cercetare
ştiinţifică se va urmări, cu prioritate, creşterea competenţei cadrelor
didactice, iar promovarea acestora va fi facută numai în condiţii de
competiţie. In baza acestui principiu, membrii colectivului de cercetare
vor trebui să accepte competiţia in activitatea de cercetare şi de
învăţământ şi să promoveze cele mai realiste şi originale ipoteze.
i.
Principiul finalităţii. Reprezintă un principiu fundamental al
activităţii desfăşurate în cadrul centrului de cercetare "Managementul
Afacerilor prin Proiecte". Atât în perioada anterioară cât şi în
perioada următoare activitatea de cercetarea se va înscrie în cadrul
cercetării ştiinţifice universitare din domeniul economic şi se va
caracteriza prin realism, eficienţă şi rezultate. Finalitatea
activităţii de cercetare ştiinţifică se va exprima dupa caz, în produse
finite (granturi, studii, evaluări, articole, ipoteze, lucrări de
cercetare etc.), în volume tipărite, dar şi în acţiuni specifice (sesiuni
de comunicări ştiinţifice, seminarii, simpozioane, mese rotunde etc.),
menite să realizeze o perceptie corespunzatoare a cercetarii economice
din cadrul centrului. Fără a neglija celelalte aspecte reprezentând
rezultatele activităţii Centrului de Cercetare "Managementul Afacerilor
prin Proiecte" (descrise detaliat în anexele 1-12 ale prezentei
documentaţii de evaluare), prezentăm în continuare câteva dintre temele
semnificative de cercetare ştiinţifică desfăşurate în cadrul programelor
anuale de cercetare pentru perioada supusă analizei :
1 |
Contract PN-II-PT-PCCA-2013-4-1400 / 2013 |
"Hub virtual de eco-inovare pentru cresterea competitivitătii in domeniul reciclării deșeurilor de echipamente electrice și electronice" - http://www.ecoinnewaste.ase.ro/ |
2 |
Contract PN II Idei, nr. Contract 798 / 2009, cod CNCSIS 1839 |
"Eficienţa economico socială în sfera serviciilor de sănătate publică, în procesul racordării la normele şi standardele spaţiului comunitar european" |
3 |
Contract CERES, nr. 4-258 decembrie 2004, anii 2004 - 2006, |
"Competitivitatea agenţilor economici din industria
prelucrătoare in contextul integrării europene" |
4 |
Contract CEEX - Modul 1 P-CD, anul 2005- 2008 |
"Optimizarea Sistemului de Finanţare, Productie şi
Distributie a Serviciilor de Sănătate pentru Cetăţenii
Europeni (OSiSS)" |
5 |
Contract: 34683/ 24.06.2005 NR. tema 20/Anexa Ia - COD
CNCSIS: 778, anul 2004- 2006; |
"Managementul promovării învăţământului economic superior
din România în contextul societăţii bazate pe cunoştinţe" |
6 |
Modul 1, CEEX, octombrie 2005-2007, coordonator de proiect
IC |
"Instrumente de nivel de excelenţă pentru promovarea
domeniului MADM - Multi-attribute Decision Making - Luarea
Deciziei Multi-atribut" |
7 |
Nr. contract 82/31.07.2006-modul I CEEX |
Generarea sinergiilor pozitive in intreprinderile
industriale, prin aprovizionarea binomului cultura
organizationala-Strategia firmei, in vederea obtinerii unui
trend evolutiv spre competitivitate si excelenta |
8 |
Contract CEEX 40/2005, modul III
|
"Armonizarea calificărilor cu oferta de pregătire a
resurselor umane din România în contextul Spaţiului European
al învăţământului Superior pentru asigurarea euro-carierelor
profesionale - eCARRU" |
9 |
Contract CEEX 40/2005, modul III
|
"Promovarea parteneriatului ECEL pentru dezvoltarea
programelor de învăţare continuă în viziunea economiei
bazate pe cunoaştere" |
10 |
Contract PN2 91051/2007, modul PARTENERIATE, perioada
2007-2010 |
"Creşterea eficienţei
proceselor suport pentru transferul internaţionalde know-how
managerial în domeniul cercetării aplicative şi al inovării" coordonator ASE |
11 |
Proiecte de cercetare exploratorie ID_1224; durata 2008-201 |
"Economia creativa si societatea bazata pe cunoastere.
Provocari si oportunitati pentru Romania" |
12 |
CEEX M I COMP 2 CEEX 06-08-69
|
Cercetări asupra modalităţilor de dezvoltare a oraşelor
competitive şi inteligente
|
13 |
Nr. contract 27662/14.03.2005 cod CNCSIS 115/2005 |
"Eficienţa micro şi macrosistemică in activitatea de
învăţământ superior din România" |
4. PRINCIPALELE OBIECTIVE STRATEGICE
Obiectivele strategice ale strategiei de dezvoltare a Centrului de
cercetare "Managementul Afacerilor prin Proiecte" derivă din strategia
nationala de cercetare ştiinţifica în mediul universitar şi constă în:
1.
Participarea la cercetarea ştiinţifică naţională dar mai ales
internaţională în domeniul economic, realizarea unui dialog substanţial
cu principalele instituţii de profil din ţări aparţinând Uniunii
Europene.
2.
Cresterea competentei şi competitiei între membrii colectivului de
cercetare în abordarea temelor economice fundamentale.
3.
Aprofundarea conceptelor şi teoriilor în domeniul economic naţional în
raport cu mutaţiile produse şi care se vor produce în mediul regional şi
internaţional, mai ales ca urmare a procesului post-integrare a Romaniei
in Uniunea Europeană.
4.
Aprofundarea, fundamentarea şi argumentarea ştiinţifica a opţiunilor
naţionale politico-economice şi economice.
5.
Evaluarea mediului actual economic şi determinarea tendintelor de
dezvoltare şi desprinderea riscurilor şi amenintarile economice la
adresa securităţii ţării.
5. DIRECTII DE ACTIUNE
Pentru realizarea obiectivelor strategice ale strategiei de dezvoltare a
Centrului de Cercetare "Managementul Afacerilor prin Proiecte",
activitatea din cadrul acestuia se va concentra pe următoarele direcţii
de acţiune :
1.
Actualizarea calitativa anuala a planurilor de cercetare ştiinţifică,
potrivit evoluţiilor din teoria şi practica economica;
2.
Diversificarea şi permanentizarea unor actiuni ştiinţifice specifice,
gen: comunicari ştiinţifice, seminarii, simpozioane, mese rotunde,
colocvii etc., care să evidentieze ceea ce este mai valoros in domeniul
cercetarii economice fundamentale şi applicative;
3.
Perfectionarea activităţii editoriale şi publicistice pentru
valorificarea simultana a rezultatelor obtinute in domeniul cercetarii
ştiinţifice;
4.
Antrenarea cercetarii ştiinţifice pentru sprijinirea procesului de
învăţământ cu produse didactice actualizate;
5.
Inregistrarea unui numar sporit de experti - evaluatori pe competente in
banca de date a CNCSIS.
6.
înaintarea fundamentata, periodica, catre CNCSIS, de cereri de finantare
pentru proiecte multianuale de cercetare ştiinţifica finantate din
bugetul de stat (granturi de cercetare);
7.
îmbunătăţirea continuă a cadrului organizatoric de cuprindere a cadrelor
didactice, masteranzilor şi studentilor in actiuni de cercetare
ştiinţifica.
7. VALORIFICAREA REZULTATELOR
Activitatea de cercetare ştiinţifică se materializează în acţiunile
membrilor colectivului de cercetare şi se concretizeaza in carti, note
de cursuri, articole, studii, monografii, evaluări, contracte de
cercetare etc. Dupa caz, beneficiarii acestor produse sunt:
·
membrii colectivului de cercetare;
·
mediul universitar national;
·
persoanele juridice contractante;
·
publicul larg.
Rezultatele recunoscute ale activităţii de cercetare ştiinţifică, ce
evalueaza calitatea cadrelor didactice în domeniu, se concretizeaza în:
·
Granturi de cercetare ştiinţifica prin competiţie naţională;
·
Contracte de cercetare internationale;
·
Contracte obtinute in cadrul Planului National de Cercetare, Dezvoltare
şi Inovare;
·
Contracte cu diverse companii din tara;
·
Teze de doctorat finalizate;
·
Articole publicate in reviste cotate;
·
Carti publicate in edituri recunoscute;
·
Reprezentari in organisme profesionale;
·
Premii obtinute la nivel naţional.
In perioada următoare, conducerea centrului de cercetare va acţiona în
direcţia disiminării în plan naţional şi internaţional a produselor
cercetării ştiinţifice, astfel încât să crească prestigiul instituţiei
şi eficienţa cercetării ştiinţifice universitare.
8. CONCLUZII
Aşa cum
am menţionat în debutul acestei prezentări, strategia de dezvoltare a
Centrului de Cercetare "Managementul Afacerilor prin Proiecte" este un
process continuu si sistematic, bine integrat în cadrul sistemului de
învăţământ şi cercetare din cadrul Academiei de Studii Economice
Bucureşti. Continuarea strategiei propuse va necesita un efort de
mobilizare a managementului, un înalt nivel de solidaritate si cooperare
din partea membrilor colectivului de cercetare, precum si un nivel
corespunzator de angajare din partea Facultății de Management şi a
Academiei de Studii Economice din București în ansamblul ei.
|